MOVEOUT SPECIAL

MOVEOUT SPECIAL

MOVEOUT-SPECIAL vil skabe større viden om en god udeskole praksis på specialskoler. Det vil muliggøre en informeret opskalering af udeskole til gavn for børn med funktionsnedsættelser på specialskoler.

Udeskole er en betegnelse for faglig undervisning, der regelmæssigt og over længere tid gennemføres uden for skolens matrikel. Udeskole involverer ofte bevægelse og leg i skolens nærområde og i grønne omgivelser. Forskning viser, at udeskole er positivt forbundet med øget fysisk aktivitet og skoletrivsel hos børn uden funktionsnedsættelser.  Børn med funktionsnedsættelser (herunder neurologiske udviklingsforstyrrelser) er i særlig høj risiko for at opleve begrænsninger i deres deltagelse i skoleaktiviteter såsom fysiske aktiviteter, leg i skolegården og interaktioner med jævnaldrende både ude og inde i klasseværelset. Deltagelse i meningsfulde skoleaktiviteter er med til at give børnene en følelse af at høre til og er relateret til læring og involvering i sociale aktiviteter senere i livet.

MOVEOUT-SPECIAL bygger videre på forskningsprojektet MOVEOUT, der undersøger effekten af ét skoleår med udeskole, en dag om ugen, for elever på almenskoler. Læs mere om MOVEOUT hos Institut for Idræt og Ernæring.

 

Formål

Formålet med forskningsprojektet MOVEOUT-SPECIAL er at udvikle og afprøve guidelines til god udeskole på specialskoler, for at styrke bevægelse og trivsel for børn med funktionsnedsættelser.

Metode

I MOVEOUT-SPECIAL udvikles og evalueres udeskole til specialskoler i samskabelse med lærere, elever og handicapkonsulenter. Dernæst vurderes gennemførligheden og anvendeligheden af MOVEOUT-SPECIAL. Projektet er inddelt i nedenstående tre delprojekter:

  1. Det første delprojekt vil kortlægge det nuværende evidensgrundlag ved hjælp af en spørgeskemaundersøgelse og en litteraturgennemgang.
  2. Det andet delprojekt vil tilpasse MOVEOUT-interventionen til specialskoler med hjælp fra forskere, lærere, pædagoger, terapeuter, elever og handicapkonsulenter.
  3. Det tredje delprojekt vil vurdere gennemførligheden og anvendeligheden af MOVEOUT-SPECIAL på 2 specialskoler med elever fra 1. til 10 klasse. De 2 interventionsskoler vil blive sammenlignet med 2 kontrolskoler.

 

 

Michelle Stahlhut

Projektleder, ph.d., i pædiatrisk fysioterapi og forsker på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse


Michelle Stahlhut

Mette Aadahl

Professor i fysioterapi i rehabilitering, fysisk aktivitet og sundhedsfremme og seniorforsker på Center for Klinisk forskning og Forebyggelse


Mette Aadahl

Mette Røn Kristensen

Fysioterapeut, sundhedsfaglig kandidat og videnskabelig assistent på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse


Mette Røn Kristensen

Mads Bølling

Postdoc fra Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Center For Børn og Natur og VIA University College


Käte Thaisen Akselsen

Peter Elsborg

Forsker, ph.d. i idrætsvidenskab på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse


Peter Elsborg

Thea Toft Amholt

Psykolog og postdoc på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse


Thea Toft Amholt