Publikationer

Udeundervisningen med telefoner og tablets

E-feltdagbøger om klassens nære natur
Af Gertrud Lynge Esbensen, Josephine Halle og Theresa Schilhab

Udeundervisningen med telefoner og tablets: E-feltdagbøger om klassens nære natur


Udeskole der bevæger

Viden, inspiration og eksempler på undervisningsforløb
af Mads Bølling, Karen Barfod, Peter Elsborg, Lærke Mygind, Erik Mygind, Peter Bentsen og Søren Præstholm
Udeskole der bevæger


Naturklubber i udsatte boligområder

Kvalitativ evaluering af Red Barnets Naturklubber og Familieoplevelsesklubber
af Rikke Andkjær, Søren Præstholm og Søren Andkjær
”JEG TROR ALDRIG, DE HAVDE SET EN FRØ FØR!”


Spejderprojekt kan motivere SFO-piger til flere aktiviteter i naturen

Kvalitativ evaluering af De grønne pigespejderes projekt Spejd med pigerne
af Rikke Andkjær, Astrid Ishøi og Søren Andkjær
”DET ER OGSÅ GODT, AT DER IKKE ER DRENGE MED!”


Nye rammer for børns aktive udeliv - Evaluering af indsatser i NaturMoves-projektet

Denne rapport samler op på viden fra udviklings- og evalueringsfasen af projektet
Af Jan Arvidsen, Astrid Ishøi og Søren Andkjær
Nye rammer for børns aktive udeliv - Evaluering af indsatser i NaturMoves-projektet

Læs også:
Nye rammer for børns aktive udeliv - Kort fortalt
Af Astrid Ishøi, Jan Arvidsen og Søren Andkjær


Den gode naturapp – vejen fra udvikleridé til vellykket produkt

Denne rapport handler om app-udvikleres intentioner og erfaringer med udviklingen af apps til brug for naturoplevelser
Af Theresa Schilhab, Gertrud Lynge Esbensen og Cathrine Rafn Crety
Den gode naturapp – vejen fra udvikleridé til vellykket produkt


Kom med ud - i pædagoguddannelsen

En undersøgelse med fokus på uddannelse af pædagoger til pædagogisk arbejde i grønne omgivelser
Af Dorte Stokholm, Brian Lassen og Niels Ejbye-Ernst
Kom med ud - i pædagoguddannelsen


Børns naturdannelse

Naturen i barnet - barnet i naturen
Børns naturdannelse


Danske børns aktiviteter og ophold i naturen

Basisdata fra Center for Børn og Naturs baselineundersøgelse 2018/19
Danske børns aktiviteter og ophold i naturen


Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser

Statusrapport for første del af forskningsprojektet Naturlig Teknik 
Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser


Fyrtårnsinstitutioner - fortællinger fra praksis

Erfaringer fra 37 daginstitutioner med særlig fokus på natur og udeliv, 2019. Af Brian Lassen, Niels Ejbye-Ernst og Dorte Stokholm
Fyrtårnsinstitutioner - fortællinger fra praksis


Science i børnehaven

Denne publikation formidler forskning fra den del af projektet Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner, der beskæftiger sig med børns perspektiver på science. Projektet, der er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Børns perspektiver på science –  i pædagogisk arbejde i daginstitutioner

En forskningsoversigt med fokus på international litteratur - fra projekt 'Pædagogers arbejde med science i dagtilbud' støttet af Novo Nordisk fonden
Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i børnehaven 


Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen

Forskningsoversigt over, hvad vi ved om betydningen af når pædagoger i dagtilbud arbejder med børn i naturen. Niels Ejbye-Ernst, 2019.
Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen


Natur i danske dagtilbud 2018

Foreløbigt notat om kortlægning af omfanget og prioriteringer af naturbesøg og udetid i danske vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner
Niels Ejbye-Ernst, 2018
Natur i danske dagtilbud 2018


Forældreundersøgelse om børns aktiviteter i naturen

Spørgeskemaundersøgelse med cirka 3000 forældre til børn i alderen 2-15 år foretaget som led i kampagnen Børn Gror i Natur
Friluftsrådet, 2018
Forældreundersøgelse om børns aktiviteter i naturen 


Danske børns anvendelse af naturen

Faktaark, der opsummerer hvor meget danske børn bruger naturen og til hvad
Søren Præstholm, 2017
Danske børns anvendelse af naturen


Potentialer, når børn anvender naturen

Hvordan har børns muligheder for naturoplevelser udviklet sig, og hvilke tiltag er det værd at tage fat på, hvis danske børn skal mere ud i naturen?
Søren Præstholm, 2017 
Potentialer, når børn anvender naturen

Logopark