E-bog hjælper lærere med at bruge teknologi i udeundervisningen
Projektet Naturlig Teknik har netop udgivet e-bogen ’Udeundervisning med telefoner og tablets: E-feltdagbøger om klassens nære natur’. Bogen er en introduktion til lærere, som er nysgerrige på teknologi i udeundervisning.
E-bogen ’Udeundervisning med telefoner og tablets: E-feltdagbøger om klassens nære natur’ er en introduktion til lærere, som er nysgerrige på teknologi i udeundervisning. I bogen får lærerne en introduktion til, hvad naturapps kan i udeundervisningen, og de bliver præsenteret for udvalgte naturapps. Det er blandt andet DOF’s fuglebog, WOOP-appen, Vild Mad og Svampeatlas.
Projektet Naturlig Teknik beskæftiger sig med to ting, som vi ikke nødvendigvis forbinder med hinanden – nemlig naturoplevelser og teknik. Men det ene udelukker ikke det andet, heller ikke når vi taler om udeundervisning.
Skoledagene er blevet længere efter skolereformen i 2014, og flere undersøgelser viser, at der er problemer med indeklimaet i mange klasselokaler. Det øger behovet for variation for eksempel i form af udeundervisning, mere kontekstnær undervisning og for at eleverne får mere aktive roller i undervisningen. Både problembaseret læring og naturundersøgelser aktiverer elever, og aktiv brug af teknologi i undervisningen kan lære dem en anden og mere faglig brug af telefoner og tablets, end de selv intuitivt fokuserer på.
Med E-bogen ønsker forskerne bag at klæde lærerne på til at koble faglig undervisning med brug af telefoner og tablets i udeundervisningen. Den guider lærerne i forhold til, hvad de skal være opmærksomme på, når de planlægger et forløb med teknologi og udeundervisning, og så giver bogen et forslag til, hvordan lærerne kan tilrettelægge deres et første forløb baseret på en medfølgende skabelon.
Læs E-bogen ’Udeundervisning med telefoner og tablets: E-feltdagbøger om klassens nære natur’