Publikationer
Mere udeliv i SFO og klub. Evaluering af Nordea-fondens pulje
Evaluering af Nordea-fondens pulje
Af Søren Præstholm, Søren Andkjær, Karen Barfod og Niels Ejbye-Ernst
Mere udeliv i SFO og klub. Evaluering af Nordea-fondens pulje
Initiativer der kan fremme udeliv i SFO og klub
Videnblad med anbefalinger til initiativer, der kan fremme udeliv i SFO og klub på baggrund af en evaluering af Nordea-fondens pulje Mere udeliv i SFO og klub
Af Søren Præstholm, Søren Andkjær, Karen Barfod og Niels Ejbye-Ernst
Videnblad: Initiativer der kan fremme udeliv i SFO og klub
Kom med ud – Om pædagogers arbejde med børn i naturen
Afsluttende projektrapport
Af Niels Ejbye-Ernst, Dorte Stokholm og Brian Lassen
Kom med ud – om pædagogers arbejde med børn i naturen. Afsluttende projektrapport
Danske børns aktiviteter og ophold i natur
Nationale data fra 2023 og 2018
af Jonas Vester Legarth, Søren Præstholm, Frank Søndergaard Jensen, Søren Andkjær og Jan Arvidsen
Danske børns aktiviteter og ophold i natur: - Nationale data fra 2023 og 2018
At gennemføre spørgeskemaundersøgelser med børn
Erfaringer fra fire evalueringer i krydsfeltet mellem børn, udsatte boligområder og naturbaserede aktiviteter
af Mads Bølling og Søren Præstholm
At gennemføre spørgeskemaundersøgelser med børn
Udeundervisningen med telefoner og tablets
E-feltdagbøger om klassens nære natur
Af Gertrud Lynge Esbensen, Josephine Halle og Theresa Schilhab
Udeundervisningen med telefoner og tablets: E-feltdagbøger om klassens nære natur
Udeskole der bevæger
Viden, inspiration og eksempler på undervisningsforløb
af Mads Bølling, Karen Barfod, Peter Elsborg, Lærke Mygind, Erik Mygind, Peter Bentsen og Søren Præstholm
Udeskole der bevæger
Naturklubber i udsatte boligområder
Kvalitativ evaluering af Red Barnets Naturklubber og Familieoplevelsesklubber
af Rikke Andkjær, Søren Præstholm og Søren Andkjær
”JEG TROR ALDRIG, DE HAVDE SET EN FRØ FØR!”
Spejderprojekt kan motivere SFO-piger til flere aktiviteter i naturen
Kvalitativ evaluering af De grønne pigespejderes projekt Spejd med pigerne
af Rikke Andkjær, Astrid Ishøi og Søren Andkjær
”DET ER OGSÅ GODT, AT DER IKKE ER DRENGE MED!”
Nye rammer for børns aktive udeliv - Evaluering af indsatser i NaturMoves-projektet
Denne rapport samler op på viden fra udviklings- og evalueringsfasen af projektet
Af Jan Arvidsen, Astrid Ishøi og Søren Andkjær
Nye rammer for børns aktive udeliv - Evaluering af indsatser i NaturMoves-projektet
Læs også:
Nye rammer for børns aktive udeliv - Kort fortalt
Af Astrid Ishøi, Jan Arvidsen og Søren Andkjær
Den gode naturapp – vejen fra udvikleridé til vellykket produkt
Denne rapport handler om app-udvikleres intentioner og erfaringer med udviklingen af apps til brug for naturoplevelser
Af Theresa Schilhab, Gertrud Lynge Esbensen og Cathrine Rafn Crety
Den gode naturapp – vejen fra udvikleridé til vellykket produkt
Kom med ud - i pædagoguddannelsen
En undersøgelse med fokus på uddannelse af pædagoger til pædagogisk arbejde i grønne omgivelser
Af Dorte Stokholm, Brian Lassen og Niels Ejbye-Ernst
Kom med ud - i pædagoguddannelsen
Børns naturdannelse
Naturen i barnet - barnet i naturen
Børns naturdannelse
Danske børns aktiviteter og ophold i naturen
Basisdata fra Center for Børn og Naturs baselineundersøgelse 2018/19. Bemærk: denne rapport er forældet pga. ny vægtningsmodel i analyserne, se ny rapport fra 2024 med data fra både 2018 og 2023.
Ny rapport: Danske børns aktiviteter og ophold i natur: - Nationale data fra 2023 og 2018
Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser
Statusrapport for første del af forskningsprojektet Naturlig Teknik
Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser
Fyrtårnsinstitutioner - fortællinger fra praksis
Erfaringer fra 37 daginstitutioner med særlig fokus på natur og udeliv, 2019. Af Brian Lassen, Niels Ejbye-Ernst og Dorte Stokholm
Fyrtårnsinstitutioner - fortællinger fra praksis
Science i børnehaven
Denne publikation formidler forskning fra den del af projektet Pædagogers arbejde med science i daginstitutioner, der beskæftiger sig med børns perspektiver på science. Projektet, der er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Børns perspektiver på science – i pædagogisk arbejde i daginstitutioner
En forskningsoversigt med fokus på international litteratur - fra projekt 'Pædagogers arbejde med science i dagtilbud' støttet af Novo Nordisk fonden
Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i børnehaven
Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen
Forskningsoversigt over, hvad vi ved om betydningen af når pædagoger i dagtilbud arbejder med børn i naturen. Niels Ejbye-Ernst, 2019.
Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen
Natur i danske dagtilbud 2018
Foreløbigt notat om kortlægning af omfanget og prioriteringer af naturbesøg og udetid i danske vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner
Niels Ejbye-Ernst, 2018
Natur i danske dagtilbud 2018
Forældreundersøgelse om børns aktiviteter i naturen
Spørgeskemaundersøgelse med cirka 3000 forældre til børn i alderen 2-15 år foretaget som led i kampagnen Børn Gror i Natur
Friluftsrådet, 2018
Forældreundersøgelse om børns aktiviteter i naturen
Danske børns anvendelse af naturen
Faktaark, der opsummerer hvor meget danske børn bruger naturen og til hvad
Søren Præstholm, 2017
Danske børns anvendelse af naturen
Potentialer, når børn anvender naturen
Hvordan har børns muligheder for naturoplevelser udviklet sig, og hvilke tiltag er det værd at tage fat på, hvis danske børn skal mere ud i naturen?
Søren Præstholm, 2017
Potentialer, når børn anvender naturen