7. april 2022

Spejderprojekt kan motivere SFO-piger til flere aktiviteter i naturen

Pige står med hammer

Projektet Spejd med pigerne har potentiale til at øge SFO’pigers interesse for naturen. 

Hvad sker der, når pædagoger og spejderledere tager SFO-piger med udenfor og laver spejderaktiviteter?

Det har De grønne pigespejderes projekt Spejd med pigerne undersøgt med det formål at motivere SFO-piger til at blive mere aktive i naturen. 

Evalueringen af projektet er netop landet og viser, at Spejd med pigerne har potentiale til rent faktisk at gøre en forskel for pigers naturglæde.

 ”Pigerne viser stort engagement og deltager aktivt i projektets aktiviteter, og de giver udtryk for, at de godt kan lide at være i naturen”, lyder det blandt andet i evalueringen, som forskere fra Syddansk Universitet står bag som en del af Center for Børn og Natur. 

Et nytænkende samarbejde

Projektet er støttet af ”Udlodningsmidler til friluftsliv” fra Friluftsrådet og består af et samarbejde mellem lokale pigespejdergrupper, pædagoger, SFO’er, professionshøjskoler og Center for Børn og Natur. 

Spejderledere og pædagoger har det seneste år udviklet og testet aktivitetsforløb for piger i tre udvalgte SFO’er i Kalundborg, Haderslev og Ribe. Her har de lavet klassiske spejderaktiviteter med fokus på friluftsliv, fællesskab og frirum.

Centerleder for Center for Børn og Natur, Søren Præstholm, ser også potentiale i projektet.

Vi ved fra vores undersøgelse om danske børns aktiviteter og ophold i naturen, at halvdelen af børnene, der deltog, slet ikke var ude eller ude mindre end en halv time i SFO’en. Spejd med pigerne er et eksempel på, hvordan nye former for samarbejde kan skabe motivation for udeliv og naturaktiviteter blandt børn”, siger han.  

Samtidig er det tydeligt i evalueringen, at der er meget læring at hente hos hinanden, når spejderledere og pædagoger samarbejder.

Nogle gange må der tænkes anderledes, og det er fedt at både pædagogerne og de frivillige lærer af hinanden. Den slags samarbejde gavner altså både SFO’erne og foreningerne – og derved også børnene”, siger Søren Præstholm. 

Pigefællesskabet giver plads til udfoldelse 

Udover at kunne vække motivation viser evalueringen også, at pædagogerne oplever, at det har positiv betydning for pigernes deltagelse i aktiviteterne, at de alene er piger i projektet. 

Det giver mere plads og ro til, at pigerne kan udfolde sig på en anden måde i naturen, end de er vant til, når de indgår i en større børnegruppe i SFO’en, lyder det blandt andet.

Projektleder for Spejd med pigerne, Tenna Libak, er begejstret for, at De grønne pigespejderes pigefællesskab også kan give piger mod i naturen uden for spejderkorpset. 

Vi har over 100 års erfaring med at lave naturaktiviteter for piger. Med projektet har vi turde kaste os ind i en ny arena og kan nu se, at vores spejdermetode også har et stort potentiale for piger i SFO’er”.

Download evalueringen her

Hvis du er nysgerrig på projektet og evalueringen, så er der meget mere viden at hente. Kom med til gratis webinar 27. april klokken 16.00-17.00, hvor De grønne pigespejdere sammen med forskere fra Syddansk Universitet uddyber projektets potentialer. Du tilmelder dig her