Billedkunstbegreber: Formalfabetet


Klasse:
6. klasse
Fag: Billedkunst & matematik, udeskole
Emne: Formalfabetet & geometri

Mål:

  • Kompetencemål
    • Eleven kan anvende geometriske metoder og eksperimentere med og udtrykke sig i billeder
  • Færdighedsmål:
    • Eleven kan arbejde eksperimenterende med rummelig form
    • Eleven kan inddrage omgivelserne billedfremstilling
    • Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved plane figurer
  • Vidensmål:
    • Eleven har viden om vinkeltyper
    • Eleven har viden om metoder til at fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger
    • Eleven har viden om formers grundelementer samt sammenhæng mellem form og funktion

Sådan gør du:

1: Find forskellige former i naturen     

  • Find forskellige former i naturen (Hele skolens område må benyttes – eleverne holder selv øje med klokken)<
    • To og to, til start gå vi med for at hjælpe dem i gang
  • Eleverne opdeler de forskellige ting, samlet
    • Hvorfor grupperer de dem, som de gør?
    • Hvad beskriver hver gruppe?
  • Eleverne skal inddele deres figurer efter formerne (HUSK SKABELON): BUE - KLAT - VINKEL - LINJE - ELASTIK
    • Ændrer det noget?
    • Er der noget, som kan ligge i mere end én gruppe?
  • Eleverne kobler fagord fra formalfabetet til de forskellige grupper
    • Hvad kendetegner disse former?
    • Kender vi formerne fra andre ting i vores hverdag?
    • Hvilken type vinkler er der?
    • Hvordan er linjen? Vandret, lodret?


2: Konstruer kunstværk

  • Eleverne konstruerer kunstværk m. fokus på formalfabetet
    • Kunstværket skal indeholde mindst et element fra hver kategori samt enten vinkelrette linjer eller parallelle linjer?

  • Præsenter kunstværket
    • Hvilke former har I brugt?


3: Evaluering

  1. Hvordan synes I, at dagen har været? Hvorfor?
  2. Føler I, at I har lært noget?
    1. Hvad fx?
  3. Hvilken form fandt I flest af?
  4. Hvilken form var sværest at finde?
  5. Hvilken form var nemmest at bruge i jeres kunstværk?
  6. Hvilken for var sværest at bruge i jeres kunstværk?
  7. Hvilke typer af vinkler brugte I i jeres kunstværk?
  8. Var der noget, som overraskede jer?

 

Materialer:

  • Ark med form og navn på de fem forskellige former fra formalfabetet
  • papir der kan bruges som baggrund for elevernes kunstværker


Lærerfokus:

  • Mulighed for at forhandle
    • Hvornår danner de hypoteser?
    • Hvor får de mulighed for at lave out put?
    • Interrelationelle når de taler om deres fund.
      • Forsøger de at bruge fagudtryk?


Fokusområder:

  • Lytte
  • Tale - Mundtlighed


Formalfabetet:

  • Klat: En udfyldt elastik
  • Elastik: En hul ring, som ikke nødvendigvis er en ring
  • Bue: Streg med bløde bøjning(er)
  • Linje: Streg uden bøjninger
  • Vinkel: Streg med skarp bøjning(er)


Link til uddybning/flere aktiviteter: https://www.frubilledkunst.dk/formalfabetet/