Billedkunstbegreber: Formalfabetet
Klasse: 6. klasse
Fag: Billedkunst & matematik, udeskole
Emne: Formalfabetet & geometri
Mål:
- Kompetencemål
- Eleven kan anvende geometriske metoder og eksperimentere med og udtrykke sig i billeder
- Færdighedsmål:
- Eleven kan arbejde eksperimenterende med rummelig form
- Eleven kan inddrage omgivelserne billedfremstilling
- Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved plane figurer
- Vidensmål:
- Eleven har viden om vinkeltyper
- Eleven har viden om metoder til at fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger
- Eleven har viden om formers grundelementer samt sammenhæng mellem form og funktion
Sådan gør du:
1: Find forskellige former i naturen
- Find forskellige former i naturen (Hele skolens område må benyttes – eleverne holder selv øje med klokken)<
- To og to, til start gå vi med for at hjælpe dem i gang
- Eleverne opdeler de forskellige ting, samlet
- Hvorfor grupperer de dem, som de gør?
- Hvad beskriver hver gruppe?
- Eleverne skal inddele deres figurer efter formerne (HUSK SKABELON): BUE - KLAT - VINKEL - LINJE - ELASTIK
- Ændrer det noget?
- Er der noget, som kan ligge i mere end én gruppe?
- Eleverne kobler fagord fra formalfabetet til de forskellige grupper
- Hvad kendetegner disse former?
- Kender vi formerne fra andre ting i vores hverdag?
- Hvilken type vinkler er der?
- Hvordan er linjen? Vandret, lodret?
2: Konstruer kunstværk
- Eleverne konstruerer kunstværk m. fokus på formalfabetet
- Kunstværket skal indeholde mindst et element fra hver kategori samt enten vinkelrette linjer eller parallelle linjer?
- Kunstværket skal indeholde mindst et element fra hver kategori samt enten vinkelrette linjer eller parallelle linjer?
- Præsenter kunstværket
- Hvilke former har I brugt?
3: Evaluering
- Hvordan synes I, at dagen har været? Hvorfor?
- Føler I, at I har lært noget?
- Hvad fx?
- Hvilken form fandt I flest af?
- Hvilken form var sværest at finde?
- Hvilken form var nemmest at bruge i jeres kunstværk?
- Hvilken for var sværest at bruge i jeres kunstværk?
- Hvilke typer af vinkler brugte I i jeres kunstværk?
- Var der noget, som overraskede jer?
Materialer:
- Ark med form og navn på de fem forskellige former fra formalfabetet
- papir der kan bruges som baggrund for elevernes kunstværker
Lærerfokus:
- Mulighed for at forhandle
- Hvornår danner de hypoteser?
- Hvor får de mulighed for at lave out put?
- Interrelationelle når de taler om deres fund.
- Forsøger de at bruge fagudtryk?
Fokusområder:
- Lytte
- Tale - Mundtlighed
Formalfabetet:
- Klat: En udfyldt elastik
- Elastik: En hul ring, som ikke nødvendigvis er en ring
- Bue: Streg med bløde bøjning(er)
- Linje: Streg uden bøjninger
- Vinkel: Streg med skarp bøjning(er)
Link til uddybning/flere aktiviteter: https://www.frubilledkunst.dk/formalfabetet/