Blæk

Kontraktskrivning med blæk og produktion af eget skriveredskab

Fag: Historie
Klassetrin: 5.-9.
Årstid: Alle – men dog helt i tørvejr eller i læ. Hvis aktiviteten laves i efteråret kan eleverne selv indsamle brombær eller hyldebær, kværne disse og bruge saften som skriveredskab eventuelt i sammenligning med blæk.
Så lang tid tager det: 1-2 lektioner

Ting du skal bruge
Papir og fastlagte kontrakter – dette kunne meget vel være uddrag fra autentiske kilder, fæstebreve, menneskerettighedserklæringen, kongelove eller lignende. Det kan også være klasserumskontrakter, fælles værdier og god omgang med hinanden, endelig kan eleverne også selv udarbejde kontrakter med hinanden.

  • Blæk
  • Skriveplade eller fast underlag af en art
  • Pinde, fjer, tørre stængler eller andet, hvor der kan laves keglesnit -dette findes i udelejren
  • Dolke eller knive til at lave keglesnit i skriveredskabet

Formål
Formålet med øvelsen er at lave en faglig værkstedsaktivitet i uderummet. Det er muligt at tage afsæt eller afrunding i temaer kontraktindgåelse og hvilken kæmpe rolle dette har spillet for alt fra fæstebondens liv til nationens. Kontrakten som kulturredskab kan næsten ikke undervurderes og spiller en rolle i ægteskabet, ejendomsretten, menneskerettigheder, lovgivning og meget mere.

Hermed kan der også nås forskellige specifikke mål ift. at kvalificere historiebevidsthed og aktualisering af fortider. Hertil til at opnå progression inden for kildearbejde med fokus på kontrakter.

Redskabshistorie: Herudover kan også arbejdes med redskaberne; pen og papir. Nyere forskning indikerer at danske folkeskoleelever bruger meget af deres undervisningstid foran en skærm, hvorfor det kan være relevant at kigge på pennen og papirets historie og brug.

Sådan gør du
Øvelsen foregår udenfor. Eleverne har tøj på efter vejr, og gerne noget, der kan tåle pletter fra blæk, plantesaft, bærsaft og lignende.

På jagt efter skriveredskaber: Eleverne finder deres skriveredskaber i grupper, gerne flere forskellige så der kan sammenlignes og diskuteres, hvad der virker bedst.

Der findes en god skriveflade hvor I placerer jeres kontrakter. Sten kan hjælpe med at holde papir nede.

Med dolke laves tværsnit i de mulige skriveredskaber, sådan at redskabet kan opsamle blækket.

Nu er det bare at gå i gang med at udarbejde og/eller underskrive jeres kontrakter.

Øvelsen kan udvides med elevernes egne personlige segl eller buller, der kan laves af smeltet bly i forme eller mere simpelt med kartoffeltryk.

Baggrund
Øvelsen giver anledning til arbejdet med mange aspekter af kontraktens magt og virke gennem historien, ikke mindst dens betydning for fællesskabet. Øvelsen i sig selv kan have et fælleskabskonstituerende formål for en skoleklasse.

Emner som øvelsen kan åbne for arbejde med:

  • Skriftens kulturhistorie
  • Pennen og papirets historie, vigtighed og brug
  • Kontraktens brug i samfund og historie
  • Historiske dokumenter
  • Lovgivning
  • Alliancer

Her kan du læse og se mere

 

Forfatter: Rasmus H. Rasmussen adjunkt og historieunderviser ved læreruddannelsen Nr. Nissum og Holstebro.