Colours + AKTIVITETSARK
Begynderengelsk
1.-2. klasse
Årstid
Aktiviteten kan gennemføres hele året
Så lang tid tager det
Aktivitetens tager inklusive instruktion og gennemgang bagefter 10-30 minutter
Ting du skal bruge
Ark med farvernes navne på engelsk
Print arkene
Sten, søm eller grillspyd til at holde arkene fast på jorden
Formål
I øvelsen arbejder eleverne med at afkode farvernes navne med billedstøtte, og kan sammenligne det engelske ord med det danske. Eleverne arbejder med at sætte genstande på farverne, og skal samtale og blive enige om hvilke ting der skal ligge der- fx vil en bellis jo både være hvid, grøn og gul. Ved den efterfølgende gennemgang får eleverne præsenteret nye begreber, og anvender selv sproget mundtligt.
Forberedelse
Print arkene med farvernes navne i så mange sæt, som du vil have hold (fx kan eleverne være sammen to og to). Laminer arkene, og prik gerne hul i dem med en hullemaskine. Find søm eller grillspyd så du kan sætte arkene fast på jorden. Læg arkene ud på arealet i sæt, så der i hvert sæt er en af hver farve.
Sådan gør du
Inden I går ud bør I have arbejdet med farvernes navne i forvejen. Inddel eleverne i det antal grupper er er passende for jer. Når I kommer ud, samles eleverne i en rundkreds, og du fortæller dem at de skal på treasure hunt – eller color hunt. Fortæl dem hvor længe de har, fx ti minutter, til at finde genstande der har den farve, der står på arket, og lægge det på arket. Lad herefter eleverne gå på opdagelse. Efter ti minutter samles I alle igen, og I går sammen en runde og ser på resultaterne. For det ikke skablive alt for langt, kan hver gruppe fremlægge hvad de har fundet på én farve. Få eleverne til at fortælle hvilken farve de fremlægger, og hvad de har fundet. Lad derefter eleverne rydde op, tag de genstande med der ikke hører til i naturen og smid dem i skraldespanden, og lad eleverne samle arkene og sømmene/stenene/grillspyddene sammen.