Dansk i indskolingen + AKTIVITETSARK

Find aktivitetsark, video og forløb her

Klassetrin

Aktiviteten er til en første eller anden klasse

Årstid

Hele året

Så lang tid tager det

Forberedelse ca. 1 time
Aktiviteten ca. 1 time

Ting du skal bruge

Et resultatark, en blyant og et skriveunderlag pr. gruppe
Printede og laminerede ord-kort
Snore eller trægrillspyd til at fastholde ordkort

Formål

Formålet er at eleverne træner at stave enkle ord, der er knyttet direkte til deres naturoplevelse. Arbejder I med særlige ordtyper, som fx stumt ’d’ i enden af et ord, skal du vælge de ord (jord, vand, spind) der indeholder netop dette element.

Forberedelse

Print de ordkort ud, du gerne vil bruge. Vælg fx de 15 ord der støtter op om det I allerede arbejder med i klassen, eller brug dem som introduktion til særlige stavemåder. Print og laminer ordkortene. Du kan eventuelt på printe og laminere ordlisten på bagsiden af resultatarket, hvis det er en hjælp til dine elever. Lav en master hvor hvert ordkort har et nummer, og skriv nummeret med tusch på ordkortet – når nummeret kan viskes ud, kan du arbejde med andre kombinationer af ordkortene på et andet tidspunkt. Lav et hul i hvert ordkort med en hullemaskine, og sæt dem ud i naturen på netop de ting, de repræsenterer – bind fx ordkortet ’stamme’ rundt om en stamme. Du kan enten sætte snore i kortene og hænge dem op, eller placere dem med trægrillspyd på / i jorden. Print et sæt resultatkort. Sæt kryds på et kort ved 1, på et andet kort ved 2 etc, så eleverne bliver fordelt fra starten af.

Sådan gør du

Inddel eleverne i grupper af to. Forklar eleverne, at de skal ud til alle poster og hente de ord der er der. På hver post er der en tegning af en natur-genstand i nærheden, og bogstaver som de skal samle til at skrive ordet på deres resultatark. De skal skrive ordet i det felt, der har det samme nummer som ordkortet. Giv gerne et eksempel med et ordkort, du står med i hånden. Giv hvert hold et resultatkort med angivelse af hvilken post/ordkort de skal starte ved. Når eleverne har været rundt ved alle posterne kommer de hen til dig, og du taler med eleverne om deres resultater – send dem eventuelt ud igen hvis der er en post de lige skal prøve igen. I klassen samles op på ordene, og de svære staveelementer gennemgås, fx: Dobbeltkonsonanten i stamme De stumme ’d’ er i spind, jord og vand. Vokallyde og vokaler (græs, stilk, kvist etc.)

Baggrund

I denne øvelse knytter eleverne konkrete oplevelser med genstande til substantiverne. Desuden arbejdes der med vigtige elementer i elevernes skriveudvikling.