Personkarakteristik-stafet
Fag: Dansk
Klassetrin: Mellemtrin
Årstid: Alle
Så lang tid tager det: 1 lektion
Ting du skal bruge
- Spande
- papir
- skriveredskaber
- sakse
Formål
Variation og dynamik i litteraturundervisningens arbejde med en teksts personer
Forberedelse
Vælg en læsetekst, som I skal arbejde med
Eleverne skal selv formulere udsagn om tekstens personer før stafetten, men læreren kan evt. også formulere nogen for at sikre grundighed og nuancer.
Sådan gør du
- Læs teksten
- Eleverne skriver udsagn om tekstens personer på hver et stykke papir. Ord eller sætninger – men uden subjekt (ligesom i sms-sprog). Skriv så mange udsagn som muligt.
- Udsagnene klippes ud i nogle strimler, og alle strimlerne lægges i en spand.
- Gå ud på sportspladsen. Fordel skilte med tekstens personers navne ud over pladsen (sæt fast på jorden med en pløk). Sæt en spand ved siden af hvert navn (eller: Skriv ét personnavn på hver spand).
- Eleverne sætter sig rundt omkring i græsset 3 og 3. En elev fra hver gruppe henter et udsagn i fællesspanden; tager det med tilbage til gruppen; diskuterer hvilken person udsagnet beskriver bedst, og sender en ny elev hen til spanden, der hører til den person. Læg strimlen i spanden, og gå tilbage til gruppen.
- Dette gentages, til alle strimler er fordelt i spandene.
- Gå ind i klassen igen, og tal om tekstens personer og personrelationer ved at se på strimlerne én ad gangen.
Baggrund
Personkarakteristik i forbindelse med litteraturlæsning er en udbredt aktivitet i danskfaget på alle trin. At beskæftige sig med tekstens personer er altid en god indgang til tekstens andre lag. Med en personkarakteristik-stafet frem for en skriftlig personkarakteristik kan man måske gøre denne indgang mere dynamisk og bero på fælles drøftelser frem for mere individuelle spørgsmål-svar-aktiviteter. Bevægelsen fremmer måske ikke forståelsen i denne aktivitet, men den kan give et godt afbræk og en god variation, og aktiviteten er ganske kort og overkommelig.
Forfattere: Dorte Eggersen og Edith Skibsted