Udeskole der bevæger – Sammensatte ord, forholdsord og bevægelse i sprogundervisningen
Forløb i dansk og andre sprogfag – 3.-9. klasse
At arbejde med grammatik i en skriftlig, mundtlig og kropslig sammenhæng gennem inddragelse af uderummet og bevægelse, hvilket giver eleverne mulighed for at sætte billeder på egen oplevet læring og dermed mulighed for at huske læringen bedre. Samtidig vil inddragelse af uderummet ofte skabe motivation hos eleverne i forhold til medtænkning af den oplevede læring i den fagfaglige opgave stillet af underviseren.
Opgaven kan bruges i et kortere eller længere skriveforløb, hvor hensigten er at hjælpe eleverne med idéer til, hvad de skal skrive om og hvordan.
-
I forløbet bruges Padlet, der er en digital tavle, hvor man kan tilføje post-it notes, billeder, links mv.). Lær mere om Padlet på www.videnscenterportalen.dk og på www.skoletubeguide.dk.
Forløbet er udarbejdet til ”Udeskole der bevæger” af udeskolekonsulent Charlotte Åsell Pedersen.
Projektet Udeskole der bevæger er muliggjort med Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning 2020