Kom med ud
I projektet "Kom med ud" undersøger vi det pædagogiske arbejde med natur og grønne omgivelser i landets mange daginstitutioner. Samtidig skaber vi inspiration til institutionernes fortsatte arbejde med naturen.
Projekt ”Kom med ud” er en del af Center for Børn og Natur. I ”Kom med ud” arbejder vi med at sikre, at børn i børnehaver og vuggestuer kommer mest muligt ud i grønne omgivelser i forbindelse med det pædagogiske arbejde på alle daginstitutioner i Danmark.
I projektbeskrivelsen indgår en del 1, hvoraf vi indtil nu har gennemført følgende:
- Kortlægning af alle daginstitutioner (vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner) for at undersøge, hvor meget de er ude dagligt. I denne del er også undersøgt, hvor mange naturinstitutioner (0‐6 år), der findes i Danmark.
- Kortlægningen viser, at danske institutioner vægter højt, at børn er uden for hver dag, og at antallet af naturinstitutioner er stigende.
- Vi har desuden udarbejdet et overblik (review) over den viden, der findes om naturens betydning for et godt børneliv i relation til målene for danske dagtilbud. Forskningsoverblikket peger på vigtigheden af, at pædagoger lægger mest muligt arbejde i grønne omgivelser, samt at dette kan gøres inden for alle temaer i læreplanen (den styrkede pædagogiske læreplan).
- Med afsæt i kortlægningen af daginstitutioners brug af natur og udeliv har vi i projektet udvalgt 37 af de særligt aktive institutioner, såkaldte ”fyrtårnsinstitutioner”, fordelt over hele landet. Vi har delt landet op i syv områder, og inden for hvert område har vi udvalgt to naturinstitutioner, to ikke‐naturinstitutioner og en vuggestue. Det vil give andre institutioner mulighed for at hente inspiration i erfaringer fra institutioner, de kan identificere sig med.
- Alle fyrtårnsinstitutionerne er blevet besøgt og interviewet, og efter‐ følgende har forskere og institutionspersonale udarbejdet en kort beretning, der formidler de vigtigste erfaringer og anbefalinger til andre institutioner. Erfaringerne fra projektets ”fyrtårnsinstitutioner” vil blive skrevet sammen og formidlet i en publikation.
Projektets del 2 har fokus på vores tilbud om faglige oplæg. Her tilbyder vi:
- at deltage i flest mulig sammenhænge, hvor der afholdes kurser af naturvejledere, kommuner, Grønne Spirer og professionshøjskoler eller andre for at styrke formidling af, hvad vi ved fra arbejdet i projektet
- at afholde fyraftensmøder for pædagoger og studerende på de forskellige professionshøjskoler. Fyraftensmøder hvor nogle af ledere og pædagoger fra ”fyrtårnsinstitutionerne” deltager.
Pædagogstuderendes praktik foregår også i uderummet - En undersøgelse med fokus på studerendes erfaringer
med brugen af uderummet
Børns perspektiver på science - en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner
Kom med ud - i pædagoguddannelsen - En undersøgelse med fokus på uddannelse af pædagoger til pædagogisk arbejde i grønne omgivelser
Natur i danske dagtilbud - kortlægning af danske daginstitutioner og deres brug af natur.
Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen - oversigt over forskning i daginstitutioners arbejde med natur og udeliv.
Fyrtårnsinstitutioner - erfaringer fra daginstitutioner med særlig fokus på natur og udeliv - 37 inspirerende fortællinger.
Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i børnehaven
En forskningsoversigt med fokus på international litteratur - fra projekt 'Pædagogers arbejde med science i dagtilbud' støttet af Novo Nordisk fonden
Fyraftensseminar: Attraktive grønne områder for børn - hvad og hvordan?
Hvordan skaber man attraktive grønne områder for børn? Fyraftensseminaret 6. juni kl. 14.30 - 17 giver inspiration og formidler ny forskning om naturen og grønne områder som ramme for børn i børnehaver og institutioner. Kom som pædagog eller leder i institution, som planlægger eller forvalter af grønne områder, som studerende, forsker eller bare interesseret i børn og natur.
Seminaret blev afholdt 6. juni 2019 af VIA University College i samarbejde med Center for Børn og Natur samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.
Hent præsentationer fra seminaret
Seminar: Hvor meget kommer danske børn ud i naturen?
Helt nye tal om børnene i børnehaver og vuggestuer blev offentliggjort på seminaret. Tallene er baseret på svar fra ca. 2.500 institutioner og de sammenlignes med tidligere undersøgelser, hvor henholdsvis forældre og børnene selv er blevet spurgt om brug af naturen.
Seminaret blev afholdt 8. oktober 2018 af VIA University College i samarbejde med Center for Børn og Natur samt BUPL.
Hent præsentationer fra seminaret (zip)
Projektets forskere
Niels Ejbye-ErnstPh.d., lektor, Forskningscenter for pædagogik og dannelse, VIA |
|
Brian Krogh LassenLektor, VIA University College |
|
Dorte Elinor Christensen StokholmLektor, VIA University College |
Seven points about the importance of nature for children's well-being, play, learning and education
Finansiering
Projektet Kom med ud er en del af Center for Børn og Natur, som er finansieret af Nordea-fonden.
Projekt: Kom med ud
Forskningsansvarlig: Niels Ejbye-Ernst
Start/slut: Oktober 2017 - ?
Tilbud fra projektet: Faglige oplæg
Projektets forskere kommer gerne ud og holder faglige oplæg om brug af naturen i daginstitutioner eller holder online oplæg til fx personalemøder
Se mere om gratis faglige oplæg og om online oplæg til personalemøder
Find inspiration til arbejdet med børn og natur her
Vi har udvalgt 37 daginstitutioner som fyrtårnsinstitutioner med særligt fokus på natur og udeliv året rundt.
Se mere om fyrtårnsprojekterne her